• چهارشنبه ٨ ارديبهشت ١٤٠٠-١٠:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٣٦٥
محمد علیخانی

شهر را ارزان اداره کرده‌ایم

شهر و شهرسازی مقوله‌ای مهم در شهرهای بزرگ است که باید برای نظام‌بخشی و اصول صحیح رشد و توسعه آن، دقت و توجه بسیاری شود تا مبادا کارهای خارج از ضوابط قانون در شهر انجام شود. در این دوره به این موضوع توجه و دقت بسیار شد تا از این تخلف‌ها جلوگیری و همه‌چیز قانونمند شود. قانونمندی و حاکمیت قانون، از مهم‌ترین دستاوردها در این دوره از شورای اسلامی شهر تهران است. برای افزایش کنترل، برنامه‌ها سیستمی، هوشمند‌سازی‌ و شفاف‌سازی‌ شد. شفافیت یکی از دستاوردهای مهم است. متأسفانه در گذشته شاهد بودیم مجوز ساخت یک برج در شهر بدون طی‌شدن مراحل لازم تأیید و صادر می‌شد. اما ایجاد شفافیت در طرح تفصیلی مانع از این تخلف‌ها شد. نکته دوم بحث احصا و شفاف‌کردن بدهی‌های دوره قبل است که برای شورای دوره پنجم چالشی در مدیریت به‌شمار می‌آمد. بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان، بدهی‌های کلانی بود که شهرداری از دوره قبل به‌جا گذاشته بود و با تحقیق و صورتجلسه همه موارد بررسی شد. برای اداره شهر باید هزینه‌ها را کاهش می‌دادیم و برای این امر مهم، هزینه‌های شهر را کم کردیم و اکنون با ضابطه‌مند‌شدن هزینه‌ها شهر را ارزان اداره می‌کنیم. به‌عنوان مثال در حوزه عمران و حمل‌ونقل و بحث آسفالت شهر تهران می‌توان گفت استفاده یک میلیون تن آسفالت در شهر تهران بی‌سابقه بود که توانستیم صرفه‌جویی دویست میلیارد تومانی داشته باشیم و نسبت به گذشته صرفه‌جویی هم داشتیم. این نمونه دیگری از دستاوردهای این دوره شورا در حفظ دارایی‌های شهر و بیت‌المال است. آقای الویری از شهرداران طیف اصلاح‌طلب بودند و شهرداری در آن دوره با 25هزار نیرو به شهرداران بعدی، آقای احمدی‌نژاد و آقای قالیباف از طیف اصولگرایان تحویل داده شد و در این دوره شاهد افزایش و رشد بسیار زیاد نیروی انسانی در شهرداری بودیم. اما افتخار دوره مدیریت شورای پنجم این است که با کاهش نیرو در شهرداری از 68هزار نفر، اکنون تعداد به 59هزار نفر رسیده است. گاهی یک جاهایی کاری برای شهر انجام ندادن به نفع شهر است. سیاست این دوره توجه به توسعه پیاده‌راه‌ها، تملک زمین و تبدیل آن به فضای سبز و ساخت ده‌ها پارک است. تامین ایمنی برای شهروندان در حوزه تجهیزات آتش‌نشانی و توسعه ایستگاه‌های مترو و حمل‌ونقل عمومی ازجمله کارهای خوب این دوره از شورای شهر است. در حوزه حمل‌ونقل در بحث ایمنی، خطوط 6 و 7مترو با هواکش و سیگنالینگ تکمیل و افتتاح مجدد شد.

دستاورد دیگر در حوزه عمران توجه به توسعه حمل‌ونقل عمومی است و ده‌ها ایستگاه مترو را در این دوره به بهره‌برداری رسانده‌ایم و خط10 کلنگ‌زنی و واگن مترو خریداری شده و برای نخستین‌بار واگن ملی با مدیریت این دوره ساخته و رونمایی شد. قبلا 30درصد واگن‌ها در واگن‌سازی داخل ساخته می‌شد و سایر تجهیزات وارد می‌شد و قیمت‌ها به‌دلیل تحریم چند برابر شده بود. در این دوره اما با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و اعتبار لازم و حضور متخصصان داخلی، واگن را در داخل تولید می‌کنیم. علاوه‌براین یک‌رام قطار ملی که با بهره‌گیری 85درصد توان تولید داخلی ساخته شده و ساخت قطارهای اینچنینی، در دستور کار قرار دارد. این افتخار و دستاورد بزرگی است که وابستگی برای واردات کاهش می‌یابد و اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود. درباره حمل‌ونقل عمومی باید گفته شود که این وظیفه دولت بود اتوبوس خریداری کند. متأسفانه در این دوره به هر دلیل دولت نتوانست و از طریق شورای شهر و شهرداری 250دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس نو خریداری و به ناوگان عمومی اضافه شد و قرار است تا پایان همین دوره بین 250تا 500اتوبوس با هزینه شهرداری خریداری شود.

منبع: روزنامه همشهری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: